zaterdag 29 maart 2014

Prinses Petronella-TR1

Een naaimachineblokje deze keer en letterlijk vertaald zou het Spaans mos moeten heten. De punten in de Jane Stickle quilt lijken allemaal iets met de natuur te maken hebben. Daarom eerst even een uitstapje naar wikipedia:

Spaans mos (Tillandsia usneoides) is een plant uit de bromeliafamilie  die aan boomtakken hangt.
Spaans mos wordt vaak gebruikt als bodembedekker in bloempotten, maar kan op deze manier niet overleven. Levend Spaans mos is groengrijs van kleur.

Volgens een Indiaanse legende is Spaans mos het haar van een prinses, die op de dag van haar huwelijk door vijanden werd gedood. De rouwende bruidegom moet het haar afgesneden en in een boom gehangen hebben. De wind droeg het weg en verdeelde het op die wijze over het gehele land.


Die legende vind ik leuk. Even dacht ik daarom om het blokje Rapunsel te noemen, maar dat sprookje ging net even anders.
Bij het uittekenen van dit blokje heb ik twee linealen gebruikt. De inch-lat voor de juiste afmetingen van het blokje en de cm-stok voor de naadtoeslagen, omdat ik het gewone voetje van mijn machine net even prettiger vind werken dan de Engelse variant. Het lijkt even een gedoe, maar volgens het doorzichtige malletje wat ik maakte, klopt het blokje prima!

10 opmerkingen:

  1. Mooie punt, en ook nog een verhaal daar bij
    Fijne dag.
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het valt niet mee om straks al de namen te onthouden bij blokjes en punten...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is dit een leuk puntje, en ik hoop dat het lukt om alle verhalen bij de blokjes te onthouden, zou leuk zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een hartstikke leuke en aparte punt. Maar ik zal wel weer zo dom zijn dat-ie er gewoon bij hoort en ik dat niet weet.
    Maar ik vind hem toch leuk!! Groet, Rya, Rotterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk hoor, zo vind je van alles uit als je wilt weten hoe je de naam kunt vertalen. Het is een mooi verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo te zien weer een behoorlijke uitdaging dit blok maar het is je prima gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een leuk verhaal en wat een gepuzzel/priegel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik vind die uitleg altijd zo leuk! leuke punt ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. zo kun je je eigen dj boek schrijven: leuk idee!
    en nu al aan de punten??.......grijns.....

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor het achterlaten van een berichtje. Volgers en reacties zijn de pareltjes bij het bloggen. Ivm de vele spamberichten even geen anonieme reacties meer.